Wallbox Quasar 2

Wallbox Quasar 2 är framtiden inom elbilsladdning för husägare med stöd för V2G.
Den dubbelriktade laddningen gör att Quasar 2 kan skicka strömmen åt andra hållet så du kan driva hemmet på elbilens batteri, det som brukar kallas V2H.

Ladda upp bilens batteri när elpriset är lågt och låt bilen försörja huset när elpriset är högt.

Wallbox Quasar 2 är inte bara en laddbox. Den är en investering i husets energisystem som hjälper dig få en smartare energiförbrukning och spara pengar över tid.

Detta är en kommande produkt

Wallbox Quasar 2 har inte lanserats i Sverige än. Den väntas börja säljas 2025.

Kategori: Etiketter: ,
Dela produkt

Teknisk specifikation

Antal faser 3-fas
Maximal effekt 12,8 kW (DC)
Kabel eller uttag Fast kabel CCS
Energimätning Ja
Stöd för lastbalansering Ja
WiFi Ja
4G Ja
RFID Ja
App Ja
Tillverkare Wallbox
Modell Quasar 2
Mått (h x b x d) 747 x 368 x 135 mm
Vikt 20 kg
Driftstemperatur -30°C till 50°C
Tålighet IP5, IK10

Nästa generations dubbelriktade laddbox

Quasar 2 innebär en revolution inom hemmaladdning och kan kombinera elbilsladdning med husets energi.

Med dubbelriktad laddning kan du ladda upp bilens batteri när elpriset är lågt och skicka tillbaka strömmen till huset senare när elpriset är högt.

I Wallbox-appen väljer du om du vill ladda bilen eller huset.

Dubbelriktad laddbox
Wallbox Quasar 2

V2G för alla elbilar

Stödet för fungerande V2G och V2H har dröjt hos elbilarna. Nu med Wallbox Quasar 2 förändras allt.

Till skillnad från vanliga laddboxar med Typ 2 som går via bilens ombordladdare så är Quasar 2 en DC-laddare som går direkt på batteriet med CSS-kontakten. Detta innebär att ladadren inte är beroende av en dubbelriktad ombordladdare i elbilen.

Spara pengar med V2H

Med smart energianvändning kan du som husägare undvika energitopparna med V2H.

Ladda upp elbilens batteri när elpriset är lågt. Skicka tillbaka strömmen till hemmet när elpriset är högt.

Dubbelriktad laddbox
Wallbox Quasar 2

Övervinn strömavbrott med Blackout Mode

Wallbox Quasar 2 kommer med den smarta funktionen Blackout Mode som gör att du kan använda laddboxen som en reservgenerator om huset tappar ström.

Den dubbelriktade laddboxen driva huset i 3 dagar för ett genomsnittligt hushåll med en elbil med genomsnittlig storlek på batteri.

Ladda med solel

Wallbox Quasar 2 kan ladda bilen med egenproducerad el från dina solceller.

Med Wallbox Power Boost lastbalansering kan laddboxen anpassa sig till din solcellsanläggning med två olika lägen.

Eco mode
Laddboxen känner av all grön el som inte används av hushållet och laddar primärt med denna. Laddningen kompletteras med el från elnätet för att ge tillräcklig laddning till din bil.

Full green
Laddboxen använder endast grön el för att ladda bilen. Laddaren väntar med att starta laddning tills det finns tillräckligt med grön el tillgänglig

Ladda elbil med solceller

Anmäl ditt intresse

Wallbox Quasar 2 förväntas ha säljstart i Sverige 2025. Gör en intresseanmälan så har du chans att vara bland de första att ta del av den nya tekniken V2H i praktiken. När det närmar sig lansering står du först i kö att kunna säkra ett av de första exemplaren i Sverige.

kundsupport person






    Vanliga frågor om Wallbox Quasar 2

    Hur skiljer sig Wallbox Quasar 2 från andra laddboxar på marknaden?

    De flesta vanliga laddboxar upp till 22 kW är AC-laddare (Växelström). Quasar 2 är en DC-laddare (Likström), som gör om husets växelström till likström.

    Vanliga laddboxar för hemmabruk laddar med Typ 2-kontakt. Quasar 2 laddar med CCS-kontakten (DC-laddning).

    Quasar 2 stöder dubbelriktad laddning vilket betyder att strömmen kan gå åt båda hållen. Strömmen kan gå från elnätet eller huset in i elbilen som för vanliga laddboxar, men man kan också skicka ström från elbilen tillbaka elnätet eller huset.

    Den stora skillnaden
    Eftersom Quasar 2 använder DC-laddning direkt mot batteriet så kan man få en dubbelriktad laddning (V2G / V2H) utan att ombordladdaren behöver stödja det. Detta har varit problemet med V2G, eftersom bara ett fåtal elbilar har den hårdvara som krävs (ombordladdare med växelriktare).

    För att V2G ska fungera måste det finnas en växelriktare som omvandlar likströmmen från elbilsbatteriet till växelström som går tillbaka till huset. Denna växelriktare kan antingen sitta i laddboxen eller i elbilen. Det finns bara ett fåtal elbilar som har detta och inga laddboxar utöver Wallbox Quasar har det. Så med lanseringen av Wallbox Quasar 2 kommer det bli tekniskt möjligt att använda V2G med alla elbilar.

    Vilka elbilar kommer fungera med Wallbox Quasar 2?

    Eftersom Wallbox Quasar 2 innehåller en växelriktare och kopplas direkt mot elbilens batteri behövs ingen växelriktare i bilens ombordladdare. Detta gör att dubbelriktad laddning kommer kunna fungera med alla elbilar så länge biltillverkaren har aktiverat stöd för Wallbox Quasar 2.

    Den första bekräftade elbilen som kommer stödja dubbelriktad laddning med Quasar 2 är Cupra Born.

    Elbilar som sägs vara “V2G ready” har i allmänhet ingen växelriktare i sin ombordladdare utan kräver en laddbox som har detta.

    När kan man beställa Wallbox Quasar 2?

    Lanseringsdatum i Sverige är inte fastställt än men den svenska lanseringen väntas bli i början av 2025.

    Kommer Wallbox Quasar 2 vara godkänd för grön teknik?

    Ja, det ser ut som att den kommer täckas av avdraget för grön teknik.

    Det har varit lite osäkerhet kring detta då det inte är en vanlig Typ 2-laddare. Vi har varit i kontakt med Wallbox själva som låtit osäkra på detta och nu har vi på Laddboxbolaget även pratat med Skatteverket och allt tyder nu på att den kommer att vara godkänd för grön teknik. Enligt Skatteverkets regler behöver laddpunkten ha uttag eller kontaktdon för elfordon av Typ 2 eller Combo. Wallbox Quasar 2 kommer enligt specifikationen ha CSS-kontakt vilket är ett annat namn för just Combo.

    Vad kommer Quasar 2 kosta?

    Ungefärligt pris på Wallbox Quasar 2 kommer ligga mellan 15 000 och 25 000 kr med installation, efter avdrag för grön teknik.

    Hur fungerar Blackout Mode?

    Strömmen matas tillbaka från bilen till huset. Laddboxen gör om bilens likström till växelström så den kan användas i huset.

    En reservkraftomkopplare skiftar strömförsörjningen mellan vanliga elnätet och reservkraften.

    Man behöver inte separat jordtag eller annan elcentral utan befintlig utrustning används.

    Varukorg

    Laddeffekt på installationen

    En vanlig laddboxinstallation är normalt gjord för 11 kW laddeffekt. Det betyder att kabeln mellan elcentralen och laddboxen klarar 11 kW och säkringen dimensioneras för 11 kW.

    När du uppgraderar till 22 kW framtidssäkrar du din installation så att du kan ladda med upp till 22 kW laddeffekt. Även om din nuvarande bil inte kan ladda 22 kW så kanske nästa bil gör det. Både laddeffekten och batteristorleken förbättras hela tiden på de nya elbilarna, så det är bra att tänka framåt.

    Vår rekommendation

    Väljer du en laddbox som stödjer 22 kW laddeffekt rekommenderar vi att man även gör installationen på 22 kW så man kan få ut det mesta av sin laddbox.

    Gör du uppgraderingen direkt i samband med installation spar du 50% då det täcks av avdraget för grön teknik. Vill man göra det senare blir det en större operation och man kan inte använda det gröna avdraget.

    Vilken skillnad gör det?

    Här kan du se hur de olika laddeffekterna påverkar laddtiden.

    Laddström Laddeffekt Laddhastighet
    1-fas 16A 3,7 kW 2 mil per timme
    1-fas 32A 7,4 kW 3 mil per timme
    3-fas 16A 11 kW 5 mil per timme
    3-fas 32A 22 kW 11 mil per timme
    Stäng popup

    Vad är lastbalansering?

    Att ladda en elbil drar mycket ström under lång tid. Med lastbalansering sänks laddeffekten till elbilen när övriga hushållet har en hög förbrukning.

    Lastbalanseringen prioriterar huset först och laddboxen använder den ström som finns kvar. På så sätt skyddas din huvudsäkring.

    lastbalansering

    Varför vill jag ha lastbalansering?

    Utan lastbalansering behöver du tänka mer på när och hur du laddar bilen för att inte den totala förbrukningen ska bli för hög. Du behöver också ha en högre huvudsäkring för att inte riskera att den löser ut när du laddar bilen. Att höja huvudsäkringen gör att ditt elabonnemang blir dyrare.

    Med lastbalansering behöver du inte fundera, utan kan koppla in bilen när du vill och den laddar när det finns tillgänglig ström. Du slipper också byta till ett dyrare elabonnemang (vilket många annars behöver) och att huvudsäkringen går när du laddar bilen.

    Vi rekommenderar alla våra kunder att inkludera lastbalansering. Den skyddar din huvudsärking och är ett av de enklaste sätten att få smidig elbilsladdning på. Många sparar dessutom pengar på att slippa uppgradera sin huvudsäkring.

    Stäng popup

    Ladda med Solceller



    Har du solceller behöver vi säkersställa att din lastbalanserare har rätt kommunikation med solcellernas växelriktare.

    Med korrekt mätning vet laddboxen hur mycket ström som förbrukas i ditt hem och hur mycket ström som produceras av solcellerna och laddar din bil på ett säkert sätt samtidigt som solen skiner.

    Utan detta tillägg finns risk att din laddbox uppfattar all el som solcellerna producerar som elförbrukning i huset. Det medför att laddboxen ger lite eller ingen ström till din bil på soliga dagar.

    Stäng popup