Laddskola – Allt du behöver veta om att ladda elbil
Det finns få bilmodeller som har blivit lika populära som elbilen. Både elbilar och laddhybrider är idag ett självklart val för den miljömedvetne som vill bidra till en minskad miljöpåverkan, få en bekväm körupplevelse och samtidigt spara pengar i plånboken varje månad. Har du investerat i en laddningsbar bil vill du naturligtvis veta hur du kan ladda den på bästa sätt. Ett vanligt och populärt alternativ är att installera en laddbox i det privata hemmet. Det gör inte bara laddningen mycket smidigare, utan ger även tillgång till Grön Teknik avdrag.
Hur laddar man en elbil?
Det finns flera sätt att gå tillväga för att ladda en elbil eller en laddhybrid. Som tidigare nämnt har det blivit allt mer populärt att ladda bilen i det egna hemmet. Sedan Grön Teknik avdraget lanserades har fler människor haft möjlighet att installera och använda en laddbox hemma eller i sitt privata garage. Här nedan kommer vi att titta närmare på hur laddboxar hemma fungerar, men även på andra laddningsalternativ som publika laddstolpar och destinationsladdare.
Ladda hemma
Vill du ha möjlighet att ladda din elbil eller laddhybrid hemma behöver du investera i en bra och välfungerande laddbox. Att ladda direkt i vägguttaget är förvisso fullt möjligt, men det innebär också en större säkerhetsrisk. Det krävs mycket för att din elbils batteri ska kunna ladda och det innebär stora påfrestningar på ditt elnät. Med en laddbox får du en säker källa till energi och kan ladda din bil utan att vara orolig för att säkringen går. Många laddboxar är dessutom utrustade med lastbalansering som gör det möjligt att köra flera elapparater i hemmet (och ladda bilen) på en och samma gång. Har din laddbox ingen lastbalansering kan detta vanligtvis köpas som tillval.
En laddbox hemma kan kosta en hel del och därför kan det kännas lockande att ladda bilen i vägguttaget. Vi vill återigen varna för att detta kan bidra till överbelastning, något som i sin tur kan orsaka skador på din fastighet eller ditt elnät. Med hjälp av Grön Teknik avdraget är det möjligt att reducera kostnaderna för laddbox och installation med 50 %, förutsatt att du köper både installation och laddbox från ett och samma företag.
Publik laddstolpe
Befinner du dig ute på vägarna och har fått slut på batteri kan du använda dig av publika laddstolpar. Det är naturligtvis även något du kan göra om du inte har möjlighet att installera en laddbox i din privata bostad. Att ha en egen laddbox är främst möjlgt för den som bor i en privat villa eller radhus, alternativt för dig med en bostadsrätt i en BRF som erbjuder laddstolpar för boende. Publika laddstolpar fungerar på samma sätt som bensinstationer gör för fordon med förbränningsmotor och idag erbjuder de allra flesta bensinmackar laddstationer som du kan använda dig av.
En publik laddstolpe är dock inte lika flexibel som en laddbox i det privata hemmet. I ditt hem kan du själv välja vilket elavtal du ska använda och på så sätt få större kontroll över kostnaderna. På en laddstation får du anpassa dig efter de priser som gäller på plats. Hur länge du får stå parkerad vid laddstationen kan också variera kraftigt. Det som däremot är gemensamt för alla publika laddstationer i Sverige är att de erbjuder Typ 2 uttag, vilket är standard i Europa och passar ihop med den laddkabel som du laddar din elbil med.
Destinationsladdning
Destinationsladdning är något som har blivit allt mer eftertraktat och gjort att fler elbilsägare vågar ge sig ut på vägarna. Destinationsladdning kan enkelt förklaras som en laddare som finns på destinationen på ens resa. Laddare kan ladda upp till 22 kW under kortare perioder. Det gör det möjligt för dig att ladda bilen under tiden du äter lunch på restaurangen eller under tiden som du besöker den populära stormarknaden. Det är främst handlare, restaurangägare och hotell som använder sig av destinationsladdare som ett sätt att locka till sig fler kunder. Även bensinstationer såväl som varuhus och liknande använder destinationsladdare på handelsplatserna.
Det är inte helt möjligt att den här typen av laddare är helt gratis att använda sig av, förutsatt att man nyttjar handlarens eller företagets tjänster. Det kan t.ex. vara så att du har bokat ett rum på det hotell som erbjuder laddningen eller att du äter på restaurangen där destinationsladdning erbjuds. I takt med att allt fler installerar destinationsladdare i kombination med publika laddstationer växer laddningsstationens nätet för varje dag som går. Tittar vi i de norra delarna av landet kan man dock fortfarande få åka en bra bit innan man hittar någon laddstation på vägarna.
Laddhastigheter
Som ägare till en laddningsbar bil behöver du ha koll på hur snabbt en elbil laddas och vilka olika hastigheter som finns. Den effekt som finns på din bils laddare kommer nämligen att vara avgörande för hur lång tid det tar att ladda bilen. Det gäller även den externa laddaren som du använder, samt batteriets ålder och storlek. Ett bilbatteri som är stort kommer att ta längre tid att ladda, vilket även gäller för ett bilbatteri som har många år på nacken. Ju högre laddeffekt du har på din laddbox och installation, desto snabbare kommer du kunna ladda.
Enkelt förklarat kan man säga att det finns tre olika typer av laddhastigheter.
Normalladdning
AC
⚡️ 2,3 – 22 kW
Normalladdning är det som man kallar den vardagliga laddningen som sker regelbundet, t.ex. genom en laddbox i det privata hemmet. Normalladdning AC kan ske över natten eller under tiden som du är på arbetet och bör vara den huvudsakliga “basladdning”. Här används 10 A alternativt 16 A och med en kW på 2,3-3,7.
Snabbladdning
DC
⚡️ 50 kW
Snabbladdning, även kallad semisnabb laddning, är en kombination av normalladdning och supersnabbladdning. När du använder dig av den här laddningshastigheten har laddtiden förkortats med hjälp av en trefaskontakt. Snabbladdning kan du vanligtvis hitta på publika anläggningar och i parkeringshus. Här används hela 43 kW för effektiv laddning.
Supersnabbladdning
DC
⚡️ 150 kW
Ibland kan du vara i behov av att ladda bilen riktigt snabbt. Det kan t.ex. handla om att du befinner dig ute på vägarna och behöver kunna nå din destination i tid. Supersnabbladdning är inget som bör användas till vardags, utan något som du kan använda som stödladdning vid rastplatser eller bensinstationer. Här används vanligtvis en effekt på 22-150 kW, där 50 kW är vanligast. Standard är också att använda en CCS-kontakt.
Säkerhetsnivåer
När du ska köpa laddbox för första gången eller när du ska få koll på hur du laddar din elbil kommer du med största sannolikhet att stöta på de olika säkerhetsnivåerna. När vi tittar på elbilsladdning finns det generellt fyra olika nivåer av säkerhet som du kan använda dig av, i Europa är det beslutat att endast Mode 3 ska vara standard för semisnabbladdning och normalladdning. Mode 4, å andra sidan, är den standard som används för supersnabbladdning. Här nedan kan du läsa mer om de olika säkerhetsnivåer, vad de betyder och hur du använder dig av de när du ska ladda din elbil.
Mode 1
Mode 1 är den absolut lägsta säkerhetsnivå som finns inom laddning av elbilar och laddhybrider. Den här säkerhetsnivån används för att beskriva den laddning som sker ur ett vanligt vägguttag. Laddningen sker helt på egen hand, vilket innebär att den inte är övervakad och överbelastning är inte ovanligt. Här används vanligtvis 230/200 v till maximalt 16 A.
Mode 2
Mode 2 är fortfarande en mycket låg säkerhetsnivå och innebär fortfarande att du laddar ur ett vägguttag som är jordat. Skillnaden på Mode 1 och 2 är dock att nivån är övervakad. Detta sker oftast genom att en säkerhetsdosa monteras på själva laddkabeln och kan avbryta laddningen om något går fel. I dosen finns t.ex. en jordfelsbrytare, men också komponenter som säkerställer att laddningen går rätt till.
Mode 3
Mode 3 är, som tidigare nämnt, det som anses vara den europeiska standarden för säkerhetsnivåer. Mode 3 används till både normalladdning i t.ex. laddbox eller laddstolpe, men används även till semisnabbladdning. När du laddar med Mode 3 kommunicerar laddstationen och bilen med varandra innan laddningen går igång. Det i sin tur säkerställer att laddkabeln är helt strömlös till kommunikationen mellan laddstation och bilen är klar, så att laddningen sker riskfritt.
Mode 4
Den sista säkerhetsnivån som finns är Mode 4. Den här säkerhetsnivån används i samband med supersnabbladdning. Laddstationer som är utrustade med Mode 4 har den högsta säkerhetsstandarden och finns främst på bensinmackar eller destinationsladdare. Genom att utrusta dessa laddare med en mycket hög säkerhetsklass kan din bil laddas mycket snabbt och med hög effekt på kort tid – utan risker.
Uttag och laddkontakter
Det är inte bara säkerhetsnivåer, laddhastigheter och laddstationer som du ska skaffa dig kunskap om när du ska ladda din elbil. Du måste också ha koll på vilket uttag som gäller och vilka olika laddkontakter som finns. I EU finns en gemensam standard för ladduttag för elbilar. Majoriteten av alla elbilar som finns på marknaden följer dessa, med undantag för några få. Det är heller inte ovanligt att vissa elbilsmodeller kan stödja flera standarder.
I EU är det ladduttag Typ 2 som är standard och som är framtagen för normalladdning, även kallad AC-laddning. Vill du däremot snabbladda din elbil är det istället CCS-kontakten du ska använda dig av till DC laddare. När det kommer till tidiga Tesla modeller såväl som vissa asiatiska modeller kan andra standarder förekomma.
Typ 2 (EU-standard)
I Sverige och övriga delar av Europa är det Typ 2 uttag som gäller och det som används för normalladdning på laddhybrider och elbilar. Här kan det antingen vara så att elbilen är utrustad med ett Typ 2-uttag som är specifikt, men det kan också vara så att det finns ett CCS-uttag med en Typ 2 kontakt i den övre uttagsdelen. Bilen laddas med så kallas AC-ström, vilket är detsamma som växelström. Med hjälp av en omvandlare tar sig sedan strömmen in i bilbatteriet. Effekten för den här laddningen ligger vanligtvis på 7,4-11 kW, men även 22 kW är förekommande.
CCS
CCS är en förkortning som används för att beskriva Combined Charging System (kombinerade laddningssystem). CCS-uttag är egentligen bara en vidareutveckling på de vanliga Typ 2-uttagen, men skiljer sig då den är unikt framtagen för snabbladdning. Ett CCS-uttag kan klara av laddning med växelström såväl som likström, vilket motsvarar AC och DC. CCS finns i de allra flesta bilmodeller och används alltid i den övre delen i uttaget. Hur snabbt det kommer att gå att ladda med CCS beror främst på vad bilen kan ta emot och hur mycket din laddare kan prestera.
CHAdeMO
CHAdeMO är ett laddningssystem som är framtaget i Japan och vars syfte är att kunna ladda bilar riktigt snabbt. CHAdeMO erbjuder en laddning upp till 50 kW och är ytterst sällsynta i Sverige och i Europa. Det är nämligen mycket få modeller som har den här typen av uttag, men det är inte omöjligt att komma över en. Tittar vi t.ex. på Nissan Leaf så har denna bilmodell utrustats med den här typen av standard. Som tidigare nämnt har flera bilmodeller utrustats med uttag som passar flera standarder. Till Nissan Leaf kan fortfarande Typ 2 användas.
Schuko
Ibland kan det vara så att du befinner dig på en plats där du inte har tillgång till en laddbox eller publik laddstation. I dessa fall kan du använda dig av Schuko-systemet. Schuko är framtaget för att det ska vara möjligt för dig att ladda din bil i ett vanligt vägguttag, men utan att riskerna ökar. Dessa laddkablar är anpassade för vanliga vägguttag och använder således endast Mode 1 (1-fas laddning). Laddningen sker då med maximalt 10 A för att uttaget inte ska bli överbelastat. Observera att laddning med Schuko endast bör användas för tillfälliga, akuta lösningar och inte som regelbunden laddningslösning.
Några saker att tänka på när man laddar elbil
Utöver att ha koll på kontakter, hastigheter och annat finns det ett par saker som är bra att känna till. Vi går igenom de viktigaste tipsen för elbilsladdning.
Ladda elbilen till 80%
Batterier mår generellt sätt bäst av att ligga mellan 20-80% laddning. Detta gäller även elbilens batteri.
Efter 80% laddning så sänks dessutom laddhastigheten så de sista 20% laddar mycket långsammare. Därför är det praxis att man endast laddar upp till 80% på publika laddstolpar om det finns andra elbilar i kö. Behöver du flera laddstopp längs resan så sparar du dessutom själv tid på att ladda endast 80%. Att ladda mindre oftare ger totalt sett mindre laddtid än att ladda fullt mer sällan.
Om man inte behöver full räckvidd för en långresa eller liknande rekommenderas ofta att man laddar sin elbil til 80% för att inte riskera att slita på batteriet i onödan. Med det sagt ska man inte vara rädd för att ladda fullt om man har nytta av laddningen. Men kan man hålla sig till 80% i sin vardagsladdning så är det att föredra.
Undvik att ladda ur batteriet helt
Laddas batteriet ur helt kan både livslängden och kapaciteten för batteriet försämras om det händer regelbundet. Om möjligt bör du försöka hålla batterinivån över 20%.
Normalladdning hellre än snabbladdning
Vill man maximera livslängden för elbilens batteri är det bäst att hålla sig till normalladdning så mycket som möjligt, snarare än snabbladdning då snabbladdningen kan slita mer på batteriet.
Skillnaden är inget som märks kortsiktigt men med tiden kan batteriet degraderas mer om man laddar med mycket med höga laddeffekter.
Undvik att ladda i vanligt vägguttag
Vanliga vägguttag är inte dimensionerade för hög belastning under lång tid vilket det innebär att ladda en bil. Att göra kan vara riskabelt, speciellt i gamla elinstallationer, och det ska bara göras i nödfall och då måste du ställa ner laddeffekten.
Elsäkerhetsverkets rekommendation är att alltid ladda elbil med laddbox. Laddar du regelbundet hemma är det en bra investering i säkerhet, snabbhet och funktioner för elbilsladdning att skaffa en laddbox.
För att lära dig mer kan du kolla in vår artikel om att ladda elbil i vanligt uttag.
Ordlista – vanliga begrepp och termer
Vid det här laget har du säkerligen redan märkt att det finns många olika termer och begrepp som du behöver lära dig. För att det ska bli lättare för dig att ladda din elbil, välja rätt laddbox och rätt effekt har vi satt ihop en liten ordlista som du kan göra det enklare att förstå.
1-fasladdning
Enfasledningar är det du hittar i ditt eget vägguttag i hemmet. Alla elbilar kan laddas i ett sådant uttag.
3-fasladdning
Trefasladdning är något som används när elen dras från huset till elnätet. 3-fasladdning används för vissa bilar när man vill att laddningen ska gå snabbare.
A
A är en förkortning på ampere som är enheten för elektrisk ström.
AC
AC är en förkortning för “Alternating Current” som betyder växelström på svenska. Växelström är det som finns i vanliga eluttag i våra hem.
BEV
BEV är en förkortning på Battery Electric Vehicle och beskriver renodlade elbilar. En laddhybrid räknas således inte till en BEV.
CCS
CSS är ett uttag som främst används för snabbladdning för Typ 2 uttag.
DC
DC är en förkortning som står för “Direct Current” vilket betyder Likström på svenska. Till skillnad från AC så går DC alltid i en och samma riktning.
HEV
Förkortning för laddhybrider. Det fullständiga namnet är Hybrid Electric Vehicle och beskriver de bilar som har både förbränningsmotor och laddningsbart batteri.
Jordfelsbrytare
Med en jordfelsbrytare förhindras skadlig ström från att läcka ut. Jordfelsbrytaren installeras i vägguttaget eller direkt i elcentralen.
Lär dig mer om jordfelsbrytare för laddbox i vår artikel.
kW
Enheten som används för att beskriva laddeffekt, alltså hur fort du laddar.
kWh
Enheten som används för att beskriva laddning, alltså hur mycket laddning batteriet har eller hur stor kapacitet det har.
Lastbalansering
Lastbalansering är en funktion som finns i de allra flesta laddboxar. Lastbalanseringen fördelar strömmen lika mellan elbilen och ditt hushålls, samt hushållsapparater. Kolla in vår artikel om lastbalansering för att lära dig mer.
Laddbox/laddstation
En laddbox är den enhet du använder dig av för att ladda din elbil i ditt garage eller ditt privata hem. Dessa kan även finnas på bensinstationer och andra offentliga platser.
Något oklart?
Har du frågor eller funderingar kring något är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Laddboxbolaget, antingen via telefon: 010-643 96 80 eller via vår webbplats!