Zaptec Go 2

Zaptec Go 2 är den nya uppföljaren till populära laddboxen Zaptec Go från norska Zaptec.

Den lanseras i slutet av 2024 i Tyskland, Schweiz och Benelux-länderna. Än så länge finns det inget lanseringsdatum i Sverige men vi förväntar oss att den kommer 2025.

Zaptec Go 2 liknar sin föregångare men är utrustad med en skärm för laddningstatus på utsidan och ny kraftfullare hårdvara på insidan som möjliggör nya funktioner.

Detta är en kommande produkt

Zaptec Go 2 har inte lanserats i Sverige än. Den väntas börja säljas 2025.

Kategori: Etikett:
Dela produkt

Anmäl ditt intresse

Zaptec Go 2 förväntas ha säljstart i Sverige 2025. Vi spår att intresset kommer att var stort när den ledande laddboxtillverkaren släpper sin nya laddbox. Gör en intresseanmälan så har du chans att vara bland de första att kunna installera en Zaptec Go 2 hemma.

kundsupport person

Uppföljaren till favoriten Zaptec Go

Storfavoriten Zaptec Go kommer att få en ny uppdaterad version.

Zaptec Go 2 har samma minimalistiska design men innehåller ny hårdvara som gör den ännu mer kraftfull och mångsidig än sin föregångare.

Zaptec Go 2
Zaptec Go 2 display

Zaptec Go 2 får ny inbyggd display

Den nya versionen av laddboxen är MID-certifierad och har en inbyggd display så att du enkelt kan se status för laddning och övervaka din kWh-användning.

Stöd för Vehicle-to-Grid (V2G)

Hårdvaran i Zaptec Go 2 kommer med stöd för V2G vilket innebär dubbelriktad laddning. Detta innebär att bilen kan fungera som ett batteri och skicka ström tillbaka till huset och elnätet.

V2G kommer att stödjas via AC-laddning och förvandlar elbilen till en energibank som både kan laddas i och ur.

Zaptec v2g
Zaptec Go 2

Alla nya funktioner som kommer med Zaptec Go 2

  • MID-certifierad med inbyggd display
  • 1/3 fas omkoppling
  • Solintegration
  • Vehicle-to-grid (ISO 15118-20 och utgåva 4 av IEC 61851-1)
  • Förbättrad termisk design
  • OCPP 1.6j

Vanliga frågor om Zaptec Go 2

När kommer Zaptec Go 2 till Sverige?

Zaptec Go 2 lanseras i slutet av 2024 i Tyskland, Schweiz och Benelux-länderna. Än så länge finns det inget lanseringsdatum i Sverige men vi förväntar oss att den kommer 2025.

Vad är nytt med Zaptec Go 2?

Här är de nya funktionerna för Zaptec Go 2:

  • MID-certifierad med inbyggd display
  • 1/3 fas omkoppling
  • Solintegration
  • Vehicle-to-grid (ISO 15118-20 och utgåva 4 av IEC 61851-1)
  • Förbättrad termisk design
  • OCPP 1.6j

Hur kan man hålla sig uppdaterad om när den blir tillgänglig?

Gör en intresseanmälan här på sidan så blir du först att veta när det är dags.
Varukorg

Laddeffekt på installationen

En vanlig laddboxinstallation är normalt gjord för 11 kW laddeffekt. Det betyder att kabeln mellan elcentralen och laddboxen klarar 11 kW och säkringen dimensioneras för 11 kW.

När du uppgraderar till 22 kW framtidssäkrar du din installation så att du kan ladda med upp till 22 kW laddeffekt. Även om din nuvarande bil inte kan ladda 22 kW så kanske nästa bil gör det. Både laddeffekten och batteristorleken förbättras hela tiden på de nya elbilarna, så det är bra att tänka framåt.

Vår rekommendation

Väljer du en laddbox som stödjer 22 kW laddeffekt rekommenderar vi att man även gör installationen på 22 kW så man kan få ut det mesta av sin laddbox.

Gör du uppgraderingen direkt i samband med installation spar du 50% då det täcks av avdraget för grön teknik. Vill man göra det senare blir det en större operation och man kan inte använda det gröna avdraget.

Vilken skillnad gör det?

Här kan du se hur de olika laddeffekterna påverkar laddtiden.

Laddström Laddeffekt Laddhastighet
1-fas 16A 3,7 kW 2 mil per timme
1-fas 32A 7,4 kW 3 mil per timme
3-fas 16A 11 kW 5 mil per timme
3-fas 32A 22 kW 11 mil per timme
Stäng popup

Vad är lastbalansering?

Att ladda en elbil drar mycket ström under lång tid. Med lastbalansering sänks laddeffekten till elbilen när övriga hushållet har en hög förbrukning.

Lastbalanseringen prioriterar huset först och laddboxen använder den ström som finns kvar. På så sätt skyddas din huvudsäkring.

lastbalansering

Varför vill jag ha lastbalansering?

Utan lastbalansering behöver du tänka mer på när och hur du laddar bilen för att inte den totala förbrukningen ska bli för hög. Du behöver också ha en högre huvudsäkring för att inte riskera att den löser ut när du laddar bilen. Att höja huvudsäkringen gör att ditt elabonnemang blir dyrare.

Med lastbalansering behöver du inte fundera, utan kan koppla in bilen när du vill och den laddar när det finns tillgänglig ström. Du slipper också byta till ett dyrare elabonnemang (vilket många annars behöver) och att huvudsäkringen går när du laddar bilen.

Vi rekommenderar alla våra kunder att inkludera lastbalansering. Den skyddar din huvudsärking och är ett av de enklaste sätten att få smidig elbilsladdning på. Många sparar dessutom pengar på att slippa uppgradera sin huvudsäkring.

Stäng popup

Ladda med Solceller



Har du solceller behöver vi säkersställa att din lastbalanserare har rätt kommunikation med solcellernas växelriktare.

Med korrekt mätning vet laddboxen hur mycket ström som förbrukas i ditt hem och hur mycket ström som produceras av solcellerna och laddar din bil på ett säkert sätt samtidigt som solen skiner.

Utan detta tillägg finns risk att din laddbox uppfattar all el som solcellerna producerar som elförbrukning i huset. Det medför att laddboxen ger lite eller ingen ström till din bil på soliga dagar.

Stäng popup