Laddkabel CEE 3-fas till Typ 2

Från 7 390 kr

Laddkabel CEE till Typ 2 som har CEE-uttag i ena änden och Typ 2-kontakt i andra änden. Laddströmmen kan justeras mellan 6-16A.
Levereras med adapter för schuko-uttag vilket låter dig ladda även i vanligt väggutag (vilket endast bör göras i nödsituation).

En smidig laddkabel för elbil som har styrelektroniken inbyggd i handtaget vilket gör att du slipper ha en klumpig kontrollbox på kabeln som annars är vanligt för den här typen av laddkablar.

Passar alla elbilar och laddhybrider med Typ 2.

  • Finns i lager
  • Leveranstid: 1-3 dagar
Produktpris
Tillval totalt:
Totalt:
Artikelnr: N/A Kategori:
Dela produkt

Teknisk specifikation

Kontakt CEE till Typ 2
Laddeffekt 11 kW
Strömstyrka 3-fas 16A
Längd 5 m, 8 m
Skyddsklass IP54
Varukorg

Laddeffekt på installationen

En vanlig laddboxinstallation är normalt gjord för 11 kW laddeffekt. Det betyder att kabeln mellan elcentralen och laddboxen klarar 11 kW och säkringen dimensioneras för 11 kW.

När du uppgraderar till 22 kW framtidssäkrar du din installation så att du kan ladda med upp till 22 kW laddeffekt. Även om din nuvarande bil inte kan ladda 22 kW så kanske nästa bil gör det. Både laddeffekten och batteristorleken förbättras hela tiden på de nya elbilarna, så det är bra att tänka framåt.

Vår rekommendation

Väljer du en laddbox som stödjer 22 kW laddeffekt rekommenderar vi att man även gör installationen på 22 kW så man kan få ut det mesta av sin laddbox.

Gör du uppgraderingen direkt i samband med installation spar du 50% då det täcks av avdraget för grön teknik. Vill man göra det senare blir det en större operation och man kan inte använda det gröna avdraget.

Vilken skillnad gör det?

Här kan du se hur de olika laddeffekterna påverkar laddtiden.

Laddström Laddeffekt Laddhastighet
1-fas 16A 3,7 kW 2 mil per timme
1-fas 32A 7,4 kW 3 mil per timme
3-fas 16A 11 kW 5 mil per timme
3-fas 32A 22 kW 11 mil per timme
Stäng popup

Vad är lastbalansering?

Att ladda en elbil drar mycket ström under lång tid. Med lastbalansering sänks laddeffekten till elbilen när övriga hushållet har en hög förbrukning.

Lastbalanseringen prioriterar huset först och laddboxen använder den ström som finns kvar. På så sätt skyddas din huvudsäkring.

lastbalansering

Varför vill jag ha lastbalansering?

Utan lastbalansering behöver du tänka mer på när och hur du laddar bilen för att inte den totala förbrukningen ska bli för hög. Du behöver också ha en högre huvudsäkring för att inte riskera att den löser ut när du laddar bilen. Att höja huvudsäkringen gör att ditt elabonnemang blir dyrare.

Med lastbalansering behöver du inte fundera, utan kan koppla in bilen när du vill och den laddar när det finns tillgänglig ström. Du slipper också byta till ett dyrare elabonnemang (vilket många annars behöver) och att huvudsäkringen går när du laddar bilen.

Vi rekommenderar alla våra kunder att inkludera lastbalansering. Den skyddar din huvudsärking och är ett av de enklaste sätten att få smidig elbilsladdning på. Många sparar dessutom pengar på att slippa uppgradera sin huvudsäkring.

Stäng popup

Ladda med Solceller



Har du solceller behöver vi säkersställa att din lastbalanserare har rätt kommunikation med solcellernas växelriktare.

Med korrekt mätning vet laddboxen hur mycket ström som förbrukas i ditt hem och hur mycket ström som produceras av solcellerna och laddar din bil på ett säkert sätt samtidigt som solen skiner.

Utan detta tillägg finns risk att din laddbox uppfattar all el som solcellerna producerar som elförbrukning i huset. Det medför att laddboxen ger lite eller ingen ström till din bil på soliga dagar.

Stäng popup