Service av elbil – Vad kostar det?

Elbil service

Även om en elbil kräver betydligt mindre underhåll än en vanlig bil är den inte helt underhållsfri. Det innebär att du kommer behöva serva bilen med jämna mellanrum för att den ska hålla sig i trim och för att den ska vara trygg och säker på vägarna. Jämfört med en bil med förbränningsmotor är elbilen relativt billig att serva – bortsett från Teslas elbilar.

Hur fungerar service för elbil?

En av de främsta orsaker till att många väljer elbilar är för att elmotorn är näst intill servicefri. Här finns det ingen olja eller oljefilter som behöver bytas ut, men inte heller tändstift, kamrem, packningar eller vattenkylning som ska kontrolleras. Eftersom en elbil har direktdrift finns det heller ingen växellåda som ska kan börja spöka och få problem som behöver åtgärdas.

Med det sagt innebär det inte att elbilen inte måste kontrolleras ändå. Det vanligaste är att man tittar igenom samma funktionen som vid en service för bil med förbränningsmotor. Det kan t.ex. handla om kontroll av dörrar, spolarvästkenivå, strålkastare, hjulupphängning, bromsbeläggens tjocklek och vindrutetorkarblad.

Det är inte ovanligt att service av elbilar har samma kontrollpunkter som kontrolleras vid en besiktning. Vänder du dig till Bilprovningen kan du få betala ca 500 kronor för en kontrollbesiktning av din bil, men för specifika kontroller behöver du vända dig till en serviceverkstad. På serviceverkstaden kommer t.ex. bilen batteri genomgå ett konditionstest såväl som laddporten kontrolleras.

Vad kostar det att serva en elbil?

Service på elbil brukar kosta mellan ungefär 1 300 kr och 5 000 kr. Mindre billigare elbilar har en lägre kostnad medan premiumbilar, med Tesla i spetsen, är dyrare att serva.

Det finns flera faktorer som är avgörande för hur mycket du kommer betala för servicen av din elbil. Tittar vi t.ex. på den första service som utförs på en ny Hyundai Kona Electric ligger kostnaden på endast 1 274 kronor. Jämför vi sedan med Hyundais bensindrivna version av modellen ligger priset istället på 2 369 kronor för samma typ av tjänster och serviceinnehåll. Det främsta orsaken till den stora prisskillnaden är oljebytet. Något så enkelt som ett olje- och filterbyte kan innebära flera tusenlappar extra.

Det är dock inte alla elbilar som är billiga att serva. Som tidigare nämnt är Teslas elbilar några av de dyraste och går du till Teslas egen verkstad kan du räkna med 4 900 kronor eller mer. För Tesla Model 3 får du räkna med dessa höga kostnader även vid första servicetillfället. De låga priserna kan du heller inte ta del av om du väljer att köpa en laddhybrid. Laddhybriden har både förbränningsmotor och elbilsbatteri – vilket innebär en helt annan typ av service.

Serviceintervall för elbil

Det är svårt att säga någon generell serviceintervall för elbilar, eftersom detta kan variera väldigt mycket beroende på vilket märke och bilmodell du har. På moderna elbilar kan du snabbt och enkelt få information om detta på din färddator och i andra fall måste du själv hålla koll. Det vanligaste är att du bör utföra service på din elbil när den har gått mer än 3000 mil eller när det har gått två år sedan senaste servicetillfället. Du ser helt enkelt till att serva elbilen utefter vad som inträffar först. Har du inte uppnått 3000 mil och det har gått två år bör du således ändå ta in bilen för en kontroll.

När behövs ett batteribyte för elbilar?

Ytterligare en sak som är viktig att ha i åtanke om du väljer en elbil är att du behöver bekosta ett batteribyte med jämna mellan. Köper du en helt ny elbil med ett nytt batteri är det inte ovanligt att det håller i minst fem år, men oftast längre än så. Därför är det heller inte ovanligt att du får med en garantitid på ca 5-8 år i samband med ditt köp. Skulle det vara så att batteriet slutar fungera under loppet av denna tid kommer garantin att se till att du får ett nytt.

Ett nytt batteri till en elbil bör hålla i minst fem år, men livslängden kan variera mycket beroende på modell, underhåll, hur du laddar och hur du kör din bil. Ofta ingår en garantitid på 5 – 8 år vilket innebär att ett nytt batteri ingår inom garantin om det skulle sluta fungera inom denna tid.

Service för laddhybrider

Laddhybrider är ett bra alternativ för dig som vill kunna använda både kraften från en förbränningsmotor och den långa räckvidden från ett elbilsbatteri. En laddhybrid är helt enkelt en bil där man har kombinerat förbränningsmotor med batteri, så att den kan ta dig lite längre.

Tittar vi på den renodlade elbilen saknar denne förbränningsmotor helt och hållet och det, i sin tur, innebär att det finns färre rörliga delar. Kostnaden blir således mycket lägre för en elbil – jämfört med den kombinerade laddhybriden. En laddhybrid har två drivlinor som behöver kontrolleras – en för bilens batteri och en till förbränningsmotorn. Det innebär inte bara att laddhybrider kräver en mycket större service än elbilen, utan innebär även att kostnaderna blir högre. Servicekostnaden för en laddhybrid ligger i de flesta fall i samma prisklass som bilar med förbränningsmotor.

Varukorg