Vad är V2X – Vehicle to Everything?

V2X

Det finns få teknologier som har utvecklats så mycket under de senaste åren som teknikutvecklingen kring elbilar. I takt med detta har elnätet även ställts inför många nya utmaningar, där en ökad energiförbrukning kombinerat med en energiproduktion som är väderberoende. I framtiden kan V2X mycket väl vara lösningen på problemet!

Vad är V2X och hur funkar det?

Nutidens elbilar är försedda med ett batteri som är utformat för att ta emot ström, t.ex. från din laddbox. När man använder sig av V2X-teknologin sker elmatningen åt andra hållet istället. Den ström som bilens batteri besitter ska kunna matas ut även åt andra hållet, för att på så sätt fungera som en energikälla som minskar belastningen på elnätet.

Låter det krångligt? Det är det också och här krävs mycket forskning och högteknologiska lösningar för att lyckas. Enkelt förklarat kan man säga att V2X innebär att du kan använda din elbils batteri som en källa till el och kan skicka tillbaka överskottet till det vanliga elnätet – om än tillfälligt.

Mata ut el från bilen med en adapter

Tekniken V2X går i stort sett ut på att “ge tillbaka” överbliven el till elnätet. Detta kan göras med hjälp av en adapter som ansluts till bilen och som hämtar elen direkt från batteriet. En annan lösning som forskarna har tittat närmare på är att förse privata laddboxar med ett V2X stöd. Du kopplar in din elbil på samma sätt som när du ska ladda ner, men istället för att fylla på batteriet ger du alltså tillbaka elen igen.

För att kunna föra över el från bilbatteriet till nätet behöver bilens likström först kunna omvandlas till den växelström som elnätet har. Har din bil möjlighet till bidirektionell laddning kan bilens växelriktare användas, alternativt växelriktaren i laddboxen.

Fördelar med V2X

Det är inte bara företag som kommer att ha stor användning för V2X-teknologin, utan även du som privatperson. Genom att skicka tillbaka den överblivna elen till elnätet kan du faktiskt tjäna pengar på ditt överskott. Just nu genomgår vårt elsystem en mycket stor förändring. Användandet av el ökar för varje dag som går och det sätter naturligtvis press på elproduktionen och infrastrukturen. Allt fler väljer även förnybar el från bland annat vind- och solkraft. Det är naturligtvis bra för miljön, men också mer svårplanerat.

Med V2X tekniken kan du som privatperson eller elbilsägare hjälpa till att avlasta systemet genom att lagra elen. Då det inte krävs några investeringar i bilens hårdvara är detta det mest praktiska och kostnadseffektiva sättet att spara på energi som kan användas vid ett senare tillfälle.

Vill du vara redo för V2X?

Om du ser möjligheterna för tekniken och vill vara med i frontlinjen så rekommenderar vi dig att kolla in Wallbox Quasar 2 som kommer lanseras under 2023. Det är en DC-laddare för hemmabruk med stöd för V2X som fungerar med alla elbilar med CCS-kontakt.

Vanliga frågor om V2X

Vilka laddboxar har V2X?

2023 lanseras Wallbox Quasar 2 med fullt stöd för V2X. Den får V2X att fungera med alla elbilar som stödjer CCS. Anmäl ditt intresse redan idag för att ha chans att vara bland de första i Sverige att använda den nya tekniken.

Det finns en populär laddbox på marknaden, Charge Amps Aura, som är förberedd för V2X men kräver att ombordladdaren på elbilen klarar dubbelriktad laddning.

Vilka elbilar klarar V2X?

Flera av de stora biltillverkarna håller på och rullar ut stöd för tekniken. Volkswagen, Volvo, Kia, Renault och Hyundai är exempel på tillverkare som kommer stödja dubbelriktad laddning som i ett senare skede kan stödja V2X genom mjukvaruuppdateringar. För att veta om just den elbil du är intresserad av är redo för V2X, fråga din bilhandlare..

Hur fungerar V2X?

V2X fungerar genom att använda elbilens batteri som energiresurs för att ge el till andra enheter

Varukorg