Idag använder sig majoriteten av alla elbilsägare av en privat laddbox. Laddboxen kan installeras på laddstolpe eller på husväggen och ser till att bilbatteriet laddas med hjälp av el från det vanliga elnätet. Laddningen går dock endast åt ett håll, men med hjälp av V2H kan laddningen även gå åt andra hållet. Vi berättar hur det fungerar!
När en elbil kopplas in i en laddbox kommer elen från ditt elnät att ladda på bilen batteri och göra det möjligt för dig att “tanka” när helst du behöver. Elen kommer först och främst gå till att driva din bostad, t.ex. din tvättmaskin, kyl och frys och värme. Resterande el som finns kvar kommer därefter att användas för att ladda bilens batteri. Genom att använda dig av V2H-teknologi kan bilbatteriet dock nyttjas till max. Teknologin gör det möjligt för dig att istället använda bilbatteriet för att driva huset och fungerar således omvänt.
V2H låter dig använda elbil som batteri till hus
Har du en solcellsanläggning som driver ditt hus är V2H ett riktigt bra alternativ. Under dagen kan du använda dig av solens varma strålar för att ladda din bil och hushåll. Energin som framställs kan sedan lagras i bilens batteri under dagens gång för att användas till huset när det är mörkt. Du kan t.ex. använda bilens batteri för att driva huset under natten eller under de dagar då det är extra mörkt och molnigt ute. Med V2H blir det möjligt för dig att optimera dina kostnader och din koldioxidförbrukning, samtidigt som du får ett mycket modernt sätt att avlasta ditt elnät.
Framtidens elinfrastruktur med V2H-bilar
Även om det i praktiken kan låta ganska enkelt är V2H en teknologi som är mycket avancerad. I dagsläget forskas det ännu mycket kring teknologin och hur man kan använda sig av den på bästa sätt. Idag kan du hitta ett flertal V2H (V2G) bilar i olika modeller och från ett flertal olika tillverkare. Tittar vi på Volkswagen finns både V2V och V2G i ett flertal av de nya modeller som lanseras under 2022. Även Volvo ska utrustade sina elbilar med en dubbelriktad laddning såväl som Hyundai och Kia. Ytterligare en tillverkare som vill ta V2H-laddningen till en ny nivå är Renualt. Under 2022 planerar Renault att återigen lansera sin klassiska Renault 5 som en modern elbil med smarta funktioner och en V2G-växelström.
Hur mycket el kan ett fordonsbatteri lagra?
Hur mycket el elbilens batteri kan lagra beror på flera olika faktorer. Tittar vi på majoriteten av alla elbilar idag är batterierna oftast tillräckligt stora för att kunna lagra lika mycket el som det genomsnittliga hushållet gör av med på en vecka. Genom att lagra energi i bilen (och sedan använda energin till huset) kan du spara in en hel del!
Både elbil och laddbox måste stödja V2H
För att kunna utnyttja Vehicle to Home måste även laddboxen ha stöd för V2H. I dagsläget är det bara ett fåtal laddboxar på marknaden som har detta. Men i och med att tekniken mognar kommer det sannolikt bli vanligare med V2H-laddboxar i framtiden.
Vill du vara redo för V2H?
Om du ser möjligheterna för tekniken och vill vara med i frontlinjen så rekommenderar vi dig att kolla in Wallbox Quasar 2 som kommer lanseras under 2024. Det är en DC-laddare för hemmabruk med stöd för V2G och V2H som fungerar med alla elbilar med CCS-kontakt.
Vanliga frågor om V2H
Vilka laddboxar har V2H?
2024 lanseras Wallbox Quasar 2 med fullt stöd för V2H. Den får V2H att fungera med alla elbilar som stödjer CCS. Anmäl ditt intresse redan idag för att ha chans att vara bland de första i Sverige att använda den nya tekniken.
Det finns en populär laddbox på marknaden, Charge Amps Aura, som är förberedd för V2H men kräver att ombordladdaren på elbilen klarar dubbelriktad laddning.
Vilka elbilar klarar V2H?
Flera av de stora biltillverkarna håller på och rullar ut stöd för tekniken. Volkswagen, Volvo, Kia, Renault och Hyundai är exempel på tillverkare som kommer stödja dubbelriktad laddning som i ett senare skede kan stödja V2H genom mjukvaruuppdateringar. För att veta om just den elbil du är intresserad av är redo för V2H, fråga din bilhandlare..
Hur fungerar V2H?
V2H fungerar genom att använda elbilens batteri som energiresurs för att ge el till hemmet.