Har du hört talas om V2G? Vehicle to Grid, förkortat V2G, är ett relativt nytt koncept som kan komma att bli en mycket viktig del av vårt energisystem.
Så fungerar V2G
V2G innebär att man drar nytta av elbilarnas batteri och använder sig av dessa som energilager. Energin kan sedan användas för att driva den egna bostaden på ett mer effektivt sätt. Oavsett om du är elbilsägare idag eller planerar att bli kan du med hjälp av V2G vara med och bidra till ett mer stabilt kraftnät.
I praktiken kan V2G låta väldigt enkelt, men sanningen är att det är mer avancerat än man kan tro. Målet med tekniken handlar kort och gott om att ström ska kunna överföras från elbilens batteri till det vanliga elnätet. På så sätt kan du inte bara använda dig av bostadens elnät för att ladda din bil, utan du kan även använda bilen för att ge ström till bostaden. V2G kan med fördel användas för att få en större balans mellan förbrukning och produktion, men det kan också användas för att balansera kapacitetsbrist. Äger du både villa och elbil kan V2G således blir extra intressant, eftersom du till och med kan tjäna pengar på teknologin.
V2G – ett enkelt sätt att transportera el
När det kommer till balanseringen av elnätet kommer elbilar att ha en mycket central och väsentlig roll. Kort och gott kan man säga att elbilar är el som befinner sig på hjul och som på så vis kan transporteras på ett sätt som är fritt från skatter, effekttariffer och överföringsavgifter. Tittar du på de moderna elbilar som finns idag har de flesta ett batteripack på ca 100 kWh. Om du åker fram och tillbaka till ditt jobb varje dag under 200 dagar har du transporterat ca 20 000 kWh under året och endast med hjälp av din elbil. Det är betydligt mer än vad en vanlig villa i Stockholm förbrukar under lika lång period.
V2G kan således inte bara användas av den som har en villa och som vill kunna avlasta elnätet i hemmet, utan det är också ett mycket smart sätt för dig att sälja överskottselen vidare och på så sätt tjäna pengar.
Sälj överskottsenergi med V2G
V2G lämpar sig även för dig som vill hitta ett mycket smart sätt att tjäna pengar. Har du möjlighet att ladda din elbil på arbetsplatsen ökar möjligheterna, men det går minst lika bra att ladda i det privata hemmet eller på din parkeringsplats. Med V2G kan du inte bara skicka över el till din bostad eller till andra elektroniska föremål, utan du kan också sälja överskottsenergin och skicka tillbaka den ut på elnätet. Laddar du på arbetsplatsen kan du få en fulltankad bil som du sedan laddar ur när du kommer hem.
Elbilar och och laddboxar med V2G
För att du ska kunna använda dig av V2G gäller det att din elbil stödjer V2G och du har en laddbox med V2G. Då tekniken är relativt ny på marknaden finns det ännu inte så många laddboxar eller elbilar som erbjuder ett stöd för V2G.
Under 2021 fanns det endast en elbil från Nissan som använde sig av V2G, men idag kan vi se teknologin på flera andra modeller från andra tillverkare. Bland annat kommer Volkswagen att erbjuda V2G såväl som V2V i ett flertal av deras nya modeller från 2022, men även Volvos elbilar ska bli utrustade med en så kallad dubbelriktad laddning. Renault väljer istället att uppdatera sin tidigare klassiker Renault 5, medan Hyundai och Kia skapar nya elbilar med funktionen.
Många av de laddboxar med V2G som finns idag är inte kompatibla med alla bilar. Den främsta orsaken till detta beror helt enkelt på att bilarna, oftast japanska, inte har samma europeiska standard för kontakter och elöverföring. Under 2022 planeras dock en större internationell standardisering som gör teknologin mer tillgänglig även i Europa.
Nya möjligheter för V2G under 2023
Under 2023 kommer Wallbox med en ny dubbelriktad laddbox som kommer öppna upp möjligheterna till V2G för alla som har en elbil med CCS-kontakt.
Wallbox Quasar 2 är en DC-laddare för hemmabruk som inte behöver en dubbelriktad ombordladdare i elbilen för att kunna få V2G att fungera. Vi på Laddboxbolaget tror det blir en Game Changer då man inte behöver vänta på biltillverkarnas V2G-stöd längre med denna laddare.
Utöver denna så är möjligheterna begränsade just nu vad gäller stöd för V2G. Det är åtminstone så det ser ut i dagsläget för hemmaladdning, men framtiden spås bli annorlunda då intresset för att ha en V2G-laddbox ökar.
Fördelar med V2G
Det finns många fördelar med att använda sig av V2G, investera i en laddbox med funktionen eller en elbil med V2G stöd. Här nedan listar vi alla fördelar med teknologin och varför den är så eftertraktad och efterlängtad.
- Med V2G är det möjligt för dig att avlasta det vanliga elnätet och använda bilen som en eltransport utan avgifter.
- Ladda bilen på arbetsplatsen och ladda sedan ur den när du kommer hem. Överskottselen kan du med fördel sälja och skicka tillbaka ut på elnätet, för att på så sätt tjäna pengar.
- Vill du balansera elnätet i ditt hem och få en mer stabil förbrukning kan du använda dig av din bil för att avlasta det egna elnätet i hemmet.
- Du kan vara med och bidra till nytta för både nationella och lokala elnät, samtidigt som du minskar effekttoppar som kan uppstå.
Vad kostar det att använda V2G?
V2G är i sig ingenting som kostar, däremot kommer både laddboxar och elbilar med V2G att kunna vara dyrare i inköp jämfört med klassiska laddboxar. Med hjälp av avdraget för grön teknik kan du dock minska dina kostnader för system och hemmalagring. Det statliga avdraget gör det möjligt för dig att reducera kostnaderna för laddbox och installation med 50 000 kronor. För att du ska få rätt att nyttja bidraget gäller det att du köper laddbox och installation från ett och samma företag.
Vill du vara redo för V2G?
Om du ser möjligheterna för tekniken och vill ha chansen att vara bland de första att använda V2G så rekommenderar vi att du fyller i vår intresseanmälan för Wallbox Quasar 2 så håller vi dig uppdaterad.
Vanliga frågor om V2G
Vilka laddboxar har V2G?
Under 2023 lanseras Wallbox Quasar 2 som kommer stödja V2G. Den får V2G att fungera med alla elbilar som stödjer CCS. Anmäl ditt intresse redan idag för att ha chans att vara bland de första i Sverige att använda den nya tekniken.
Det finns en populär laddbox på marknaden, Charge Amps Aura, som är förberedd för V2G men kräver att ombordladdaren på elbilen klarar dubbelriktad laddning.
Vilka elbilar klarar V2G?
Flera av de stora biltillverkarna håller på och rullar ut stöd för tekniken. Volkswagen och Volvo är två exempel på tillverkare med bilar som stödjer dubbelriktad laddning som i ett senare skede kan stödja V2G genom mjukvaruuppdateringar.
När kommer Vehicle To Grid?
Vehicle To Grid är under utveckling hos många biltillverkare just nu och det rullar ut elbilar som är förberedda för tekniken och stödjer dubbelriktad laddning. Det finns även laddboxar på marknaden förberedda för V2G men någon exakt tidplan för när det går att använda som helhet saknas i dagsläget.
Hur fungerar V2G?
V2G fungerar genom att använda elbilens batteri som lagring av el som sedan matas ur batteriet, till skillnad från det vanliga fallet när energi tillförs elbilens batteri för att driva bilen.
Vad är dubbelriktad laddning?
Med dubbelriktad laddning menas att man kan ladda i båda riktningarna. En elbil med dubbelriktad laddning kan ladda sitt batteri från elnätet men elbilen kan också mata ut el från bilens batteri in i elnätet. Dubbelriktad laddning hos elbilen är en förutsättning för V2G.
Vad är en dubbelriktad laddbox?
En dubbelriktad laddbox är en laddbox som kan hantera laddning åt både hållen, vilket är en förutsättning för VB2G. Både från elnätet till elbilens batteri och från elbilen till elnätet.